Nyomtatott gyülekezeti újság – De hogyan?

Létrehozás: 2010. szeptember 13., 15:21 Legutolsó módosítás: 2010. szeptember 13., 15:22

Hogyan készítsünk el egy gyülekezeti újságot? Mi legyen benne, mi maradjon ki? Milyen hirdetéseket rakhatunk bele? Hogyan kell jó cikket írni egy gyülekezeti újság számára? Egy fotónál mire kell a legjobban ügyelni? – A gyülekezetek munkatársai számára sokszor okoznak fejtörést ezek és ehhez hasonló kérdések. Németországban éppen ezért hozták létre a Gemeindebrief (Gyülekezeti levél) című magazint, amely ezentúl online formában is elérhető. Szöveg: Horváth-Bolla Zsuzsanna

Még erlangeni tanulmányaim alatt ismerkedtem meg a Public Relations órákon a Gemeindebrief magazinnal. A lap a gyülekezeti újságok szerkesztéséhez kíván praktikus segítséget nyújtani. Az eltelt évek során a magazin egyre bővült és nemrégiben online formában is olvashatóvá tették.

Gyülekezeti lapok: 11 millió példányban, általában kéthavonta jelennek meg a Németországi evangélikus gyülekezetekben. A protestáns lapok azonban messze nem a csillogó-villogó magazinok formáját mutatják, nem is színes-bulváros lapok, mégis a legfontosabb egyházi publikációk közé tartoznak. 

Az egyházközségek tagjait informálják a legfontosabb eseményekről, a környezetükben lévő újdonságokról számolnak be, eseményeket gyűjtik egybe és szellemi-lelki impulzusokat kívánnak adni, egyfajta útravalót az istentiszteletek közötti szünetekben.

Németországban mintegy 30 ezer önkéntes osztja szét hónapról hónapra ezeket a kiadványokat, helyezik el a gyülekezeti leveleket a postaládákban.

Ahhoz, hogy ezek a gyülekezeti újságok haladjanak a korral, nem kell más, minthogy szerkesztőik rendszeres tanácsokat kapjanak a szerkesztéshez. Erre való a Gemeindebrief magazin, a maga 7 ezer előfizetőjével.

Mivel azonban a korszellem hatással van ennek a kiadványnak is a szerkesztésére és az információ gyors áramlására itt is szükség van, ezért a szerkesztők az eddigi nyomtatott forma mellett ma már az interneten is nyilvánosságra hozzák ötleteiket. A www.gemeindebrief.de eddig egy statikus honlap volt, most azonban átalakult.

A lap szerkesztője, Stefan Lotz szerint a multimédia korában erre azért volt szükség, hogy az információk azonnal a gyülekezeti szerkesztők kezébe kerülhessenek. A honlapon van egy tematikus kereső, így az egyházi év eseményei között is lehet keresgélni. Az adatbankban számos kép, grafika, szöveg található, amelyet egyenesen onnan be lehet illesztnei egy gyülekezeti újságba.Gyakorlati tanácsokat is olvashatnak a látogatók, egy eseménynaptárból pedig azonnal ki lehet nyomtatni a németországi gyülekezetekben tervezett rendezvényeket.

A tervek szerint az azonnali visszajelzés is jobban fog így működni, hiszen az olvasók, szerkesztők tapasztalataikat az interneten megoszthatják majd más szerkesztőkkel is.

Mi a német példától nem túlzás, ha azt állítjuk, messze vagyunk. Nemhogy gyülekezeti újságok szerkesztői számára nincsen magazinunk, de még evangélikus magazinunk sincsen, nem beszélve az online változatokról.

A német honlap a magyar olvasók számára azonban számos hasznos információt hordoz. Az itt lévő adatbankot bárki ingyen használhatja, s a német szövegek fordítása után mi magunk is összeállíthatunk segítségükkel egy színvonalas gyülekezeti újságot. Ha van jó német példa, azt tehát alkalmazhatjuk itthon is.

Tessék kattintani: www.gemeindebrief.de .

Dokumentummal kapcsolatos tevékenységek
  • Küldés levélben

gyülekezet,magazin,online

Elküldte Szabó-Pap Gabriella idő 2010. szeptember 14., 19:28
Jó lenne a jó példákat hasznosítani, de alapvető gond, hogy a nagy gyülekezetek sem győzik anyagilag azt, hogy gyakrabban jelentessenek meg nyomtatott gyülekezeti lapot. Itthon tehát ott kezdődik, hogy mi kerüljön a nyomtatott anyagba, és mi menjen a gyülekezeti honlapra?
Alapvető gond, hogy hazánkban kevesen olvasnak, sokaknak még ma sincs otthon internet hozzáférése, és további gond, hogy a megfelelő íráskészségű munjkatársakból hiány van. Korrektoraink rémtörténeteket tudnának mesélni a szerzők pongyola nyelvhasználatáról...

Régebben voltak evangélikus gyülekezeti sajtósoknak szóló programok, konferenciák - ma sehol semmi.

Cikk

Elküldte Horváth-Bolla Zsuzsanna idő 2010. szeptember 14., 20:15
A fontos híreknek fent kell lenniük a honlapon. Az a naprakész hírforrás, azon tudnak tájékozódni nem csak a gyülekezeti tagok, hanem a gyülekezet iránt érdeklődők is. A nyomtatott újságban magazinosabb jellegű írásokat kell lehozni, embereket, gyülekezeti tagokat, munkaágakat kellene bemutatni, lelkileg mély, misszionáló tartalmat adni.
*
Az elmúlt évben az Evangélikus Hittudományi Egyetem hallgatói számára Fabiny Tamás és jómagam tartottunk teológusoknak blokkszemináriumot, ahol az alapvető újságírási fortélyok elsajátítása mellett nagy hangsúlyt fektettünk a gyülekezeti honlapok és újságok szerkesztésére.
A képzési rendszerben tehát megbújtunk kínálatként, és jelentkezett is több mint tíz hallgató a kurzusra. Természetesen lehetne arról beszélni, hogy ha van rá igény, akkor teológusokon kívül, laikus szerkesztőknek is kínáljunk hasonló képzést. Ennek csak a formáját és a mikéntjét kellene lerögzíteni.

gyülekezet,online

Elküldte Szabó-Pap Gabriella idő 2010. szeptember 16., 16:24
Elpaposodott egyházunk!... A gyülekezeti lap és a honlap munkálatai tipikusan azok a feladatok, amelyeket egy presbiter vagy más önkéntes le tud venni a lelkész válláról.
Ezért emlegetem a sajtósok képzést szolgáló programokat "laikusok" számára is, sőt, fontolóra kellene venni, hogy a lelkészeket jobban ösztönözzük a világiak igénybevételére ezen a területen (is).Majd beszélek erről a presbiterképző tanfolyamon.

A leendő lelkészek körében inkább az írásbeli kifejezőkészség fejlesztésén kellene munkálkodni: a mai fiatalok túlságosan rászoktak a pongyolaságot is elbíró szóbeli közlésmódra. Az írásbeliség gondosabb fogalmazásra kényszerít, a hibák visszanéznek ránk a papírról. Rosszul választott szinonimák, hangulatfestő szavak, csálé igekötők, értelemzavaró kötőszavak és módosítószók - nem is beszélve a képzavarokról és egyéb "szép beszédnek" szánt zavaros kifejezésekről.