Mi fán terem az evangélikus… iskola?

— Felvéve: , , ,
Létrehozás: 2010. augusztus 30., 14:50 Legutolsó módosítás: 2010. augusztus 30., 14:53

Iskolaév kezdetén sokan elgondolkodunk: milyen is lesz az iskola, ahová gyermekünk járni fog pár nap múlva? Egyházi iskolába adjam-e gyermekemet, vagy sem? Ha egyháziba, akkor miért éppen evangélikus iskolába? Mert én is evangélikus vagyok? De hát mi fán terem is az evangélikus iskola? Szöveg: Szabó-Pap Gabriella

Honlapunk nyári cikkei közt kettő is nyitogatta ezt a kérdést: a Lapszemle rovat augusztus 5-én közölt cikket Egyházi iskolák pro és kontra címmel, Interjú rovatunkban pedig Fábry György filozófus és Fabiny Tamás püspök beszélgetése (Mi fán terem az evangélikus? – július 10.) vetett fel olyan kérdéseket, amelyekre érdemes az iskolaév kezdetén visszatérnünk. 

A kérdés nem új egyházunkban. A Lelkipásztor és a Credo című folyóiratunk 1996-1997 folyamán számos fontos írást közölt a témakörről. Az alapkérdést tekintve, legszívesebben  Lampérth Gyulának, a soproni líceum sajnálatosan fiatalon elhunyt igazgatójának szavait idézem fel, az Evangélikus Értelmiségi Műhelyben 1997-ben tartott előadásáról. Lampérth Gyula az evangélikus iskola legfőbb jellemzőinek a következőket tekintette: szellemi igényesség, az oktatók magas színvonalú képzettsége, hitbéli oktatás és nevelés minden kínálkozó alkalommal, jól szervezett iskolai hitélet, szeretetteljes légkör, tudatosan vállalt értékrend, nyitott szemléletmódra nevelés. Úgy vélem, hogy az Egyházi iskola pro és kontra című írást ez a felsorolás egészíti ki kellően, sajátosan evangélikus közegre fókuszálva. Ez a mi egyházunk oktatásról és nevelésről szóló saját üzenete a társadalomnak.  Ennek megvalósítására törekszik minden evangélikus oktatási intézmény, felülemelkedve a nyomorúságos anyagi problémákon, mert ezek nem pénztől, hanem lelkiségtől függő jellemzők. 

Közelítsünk az iskolai mindennapokhoz, reflektálva az említett interjúban felvetettekre is! 

Van-e evangélikus ABC? Nyilvánvalóan nincs, de van evangélikus tanító/nő, aki különös gondot fordít arra, hogy a nebulók értsék is, amit olvasnak (az emlékezetes bibliai kérdésnek megfelelően), és önállóan, értelmesen ki tudják fejezni saját gondolataikat.  Az írás-olvasás-megértés hármas egysége a protestáns oktatásügy sarkalatos kérdése a reformáció kora óta. Ez a hitről való ismeret és a műveltség elsajátításának kulcsa. 

Van-e evangélikus biológia? Nyilvánvalóan nincs, de van evangélikus pedagógus, aki hitvallásunk alapján tudja összhangba hozni tanítványai számára a bibliai teremtéstörténetet és a természettudományos evolúciós elméletet. Van-e evangélikus fizika? Nyilvánvalóan nincs, de van evangélikus pedagógus, aki elmélyült hitéből fakadó módon tudja tanítványai előtt összekapcsolni az érzékelhető világ végességét Isten világának végtelenségével, felvillantva a hit és a tudomány viszonyát. Van-e evangélikus történelem? Van, de az emberiség és a magyar nemzet történelme részeként, a sajátos evangélikus értékeket kiemelve tanítják meg pedagógusaink a diákoknak, csakúgy, mint az irodalmat és a művészeteket – mert az evangélikus iskola nyitott szemléletre, tájékozottságra, szellemi igényességre nevel. 

Van-e sajátos evangélikus etikai nevelés? Vannak-e tiltások, és hogyan viszonyulnak ezekhez az evangélikus iskola diákjai?  „Mindent szabad nekem, de nem minden épít” – mondja Pál apostol, és ez a mérce fiataljainknak is, ha szabadságról vagy lázadozásról van szó. Isó Dorottya Keresztyén etika – mindenkinek című könyvének egy-egy fejezetét várhatóan sok osztályfőnök választja egy-egy  óra  témájául. Az evangélikus iskolában az iskolalelkész nem csak hitoktatóként működik, hanem állandóan jelen van az iskola életében, segíti a tanár-diák-szülő-egyház „üzemi négyszögében” óhatatlanul kialakuló konfliktusok feloldását, és hozzájárul a diákok hitünkön alapuló életvezetésének formálásához

Van-e sajátosan evangélikus iskolai közösség? Nyilvánvalóan nincs, hiszen társadalmunkban kisebbségben vagyunk. Az evangélikus iskola befogadja a más felekezetekből érkező  hívő diákokat és a tanárokat – mert  összeköt bennünket a Hegyi Beszéden alapuló közös  keresztény  erkölcsiség, és  mert az evangélikus iskola megértésre, vallási türelemre, a különbségek és az azonosságok felismerésére nevel. 

Van-e evangélikus informatika? Nyilvánvalóan nincs, de van evangélikus informatika-tanár, aki felhívja a diákok, tanárok, szülők és lelkészek figyelmét erre a honlapra! 

Ne aggodalmaskodjunk hát az evangélikus iskola identitása miatt. Az értékek megvannak. A nehéz évtizedek alatt is átmentették az olyan iskolaszervező nagy egyéniségek, mint a Gyapay Gáborok, a Jancsó Kálmánnék, a Schulek Mátyások, a Jantos Istvánnék és a Lampért Gyulák. Mögöttük immár felnőtt az a nemzedék, amely továbbviszi ezeket az értékeket, sőt, a kor elvárásainak megfelelő új módszereket is ki tud alakítani. Ismerjük el, ismerjük fel, tartsuk számon az evangélikus iskola értékeit! 

Dokumentummal kapcsolatos tevékenységek
  • Küldés levélben

értékek

Elküldte Borbás Zoltán idő 2010. augusztus 31., 11:24
"...szellemi igényesség, az oktatók magas színvonalú képzettsége, hitbéli oktatás és nevelés , jól szervezett iskolai hitélet, szeretetteljes légkör, tudatosan vállalt értékrend, nyitott szemléletmódra nevelés..."

Mind szép dolog, de hiányolom Krisztust. Álláspontom szerint a fő feladat -András példáját követve- Jézushoz vezetni Őket.

Ehhez viszont nem csak mindenütt jelenlévő hitoktató iskolalelkészre, hanem Krisztusnak átadott életű lelkészekre, tanárokra lenne szükség ezekről viszont a cikk nem szól.

Szeretettel BZ.

evangélikus,iskola

Elküldte Szabó-Pap Gabriella idő 2010. szeptember 02., 22:31
Kedves Borbás Zoltán, úgy vélem, hogy a hitbeli oktatás és nevelés MINDEN KÍNÁLKOZÓ ALKALOMMAL éppen arra irányul, hogy a fiatalokat Jézushoz vezesse, és megismertesse velük az ima erejét, fontosságát. Az iskolában a hitoktatást a hittantanárok végzik. Az iskolalelkész szerepköre más, mint a gyülekezeti lelkészé, és ez értékes evangélikus sajátosság. Meg kell értenünk ugyanis, hogy gyermekeinknek, fiataljainknak egyre nehezebb ebben a kusza, nehezen érthető, Isten jó rendjét nélkülöző világban a hit mércéjére tenni a mindennapok jelenségeit. Ma már nem elég prédikálni, nem elég oktatni, hanem elő kell segíteni a pillanat adta helyzetek jézusi alapon való feldolgozását, értelmezését is. Ez az iskolalelkész legfőbb feladata, és ezért kell állandóan jelen lennie az iskola életében.