Hogy működik a YouTube Vatikán?

— Felvéve: ,
Létrehozás: 2009. január 31., 15:45 Legutolsó módosítás: 2009. február 02., 09:45

A pápa saját csatornát üzemeltet a YouTube-on. A média nagy figyelemmel kíséri az oldal működését, ám a YouTube felhasználók körében minimális az érdeklődés – állítja a Der Spiegel német magazin. A Google elemzői szerint viszont a főbb nemzetközi intézmények weboldalaival összevetve, a vatikáni oldal látogatottsága tökéletesen megegyezik a többiekével, amelyek pedig már régebb óta működnek és jóval bővebb archívummal rendelkeznek. Kinek van hát igaza? - Bolla Zsuzsanna írása.

Bizakodó Vatikán

Január 20-án indult a honlap - http://www.youtube.com/vatican, és a hivatalos katolikus állásfoglalás szerint tagadhatatlan a kezdeményezés sikere. Újságírók kérdéseire válaszolva Federico Lombardi szentszéki szóvivő elmondta: az első hat napban a négynyelvű oldalt összesen több, mint 750 ezren keresték föl – jelentette a Magyar Kurír. 

A Vatikáni Televíziós Központ (CTV) illetve a Vatikáni Rádió összefogásának köszönhetően született meg a YouTube videomegosztó portálon az oldal, amelyen egyelőre négy nyelven: angolul, olaszul, németül és spanyolul érhető el a pápa képe, hangja és tanítása hírvideók formájában.

A Google elemzői szerint a főbb nemzetközi intézmények weboldalaival összevetve, különösen a feliratkozottak számát tekintve, a vatikáni portál látogatottsága tökéletesen megegyezik a többiekével, amelyek pedig már régebb óta működnek, és bővebb archívummal rendelkeznek.

Az elmúlt héten átlagban napi két hírvideót jelentetett meg a Vatikán a YouTube portálján.

- A kezdeményezés tehát jól indult, és bízunk benne, hogy gyümölcsöző lesz - nyilatkozta a szentszéki szóvivő.

Szkeptikus elemzők

Ehhez képest a Der Spiegel német magazin elemzője azt állítja, hogy az érdeklődők száma messze alulmúlja azt a forgalmat, ami az oldaltól várható lenne és ez nem azért van, mert a YouTube felhasználók istentelenek, és nem érdeklik őket a vallásos tartalmak, hanem azért van, mert bizonyos tartalmak valók egy ilyen videómegosztó portálra, mások viszont nem. Egy világszinten elérhető, globálisan rendkívül sikeres platformon pont a fiatalabb látogatók azok, akik csak véletlenszerűen kukkantanak be az oldalra. Miért?

A YouTube-ra percenként tízórányi videóanyag kerül fel, ami óránként 600 óra, 14.400 naponta, 432.000 egy 30 napos hónapban, 157.680.000 órányi videó évente.

Hogy egy vallási csatorna, ami egy ilyen portálon nézett lesz, erősen kétséges – állítja az elemző újságíró.

A videócsatorna nem tévé

Félreértés, ha valaki azt hiszi, hogy egy webes felületen elhelyezett videó olyan, mint egy tévé. A frissen megnyitott csatorna azonban a kínálat mély süllyesztőjében azonnal el is tűnhet. A YouTube-on ugyanis csakis a nézettség számít, azaz akkor kerül fel a ranglista elejére, ha valóban sokan ráklikkelnek. Ami nem tetszik, az el is tűnik. 2009. 01. 31-ig 11.427 ember iratkozott fel az oldalra, ami a Der Spiegel elemző szerint nagyon kevés.

A feliratkozás: rendszeresen jövök!

A YouTube-on a feliratkozás természetesen ingyen van, de tudatos kinyilvánítása annak, hogy a csatorna érdekel, és gyakran ellátogatok majd ide, ezért mondjuk úgy, könyvjelzőt hagyok itt.  A csatorna látogatói 2009. 01. 31-ig 448.001-en voltak, tehát kisebbség az, aki újra idelátogatni szeretne.

Említésre méltó például Fred Figglehorn - http://www.youtube.com/user/Fred, aki 2005 óta 780,059 feliratkozott látogatóval rendelkezik. Ja, hogy ő kicsoda? Nem is ismerik őt? Pedig minden profit megvert!

A segélyszervezetek, a kormányok, a pártok, de még Barack Obama is csak utána kullog. Szóval ezzel a konkurenciával kell a Vatikánnak összemérnie magát, ha számszakilag fel akarja venni a versenyt.

16,429,908 látogató volt eddig kíváncsi a 2008-as Fred Goes Swimming videóra és 94,657 ember kommentálta is azt. A pápa leglátogatottabb videóját 93.899 ezren nézték meg és senki sem kommentálta! Ezt a rekordot a Vatikán nehezen fogja überelni, hiszen az induláskori első videójuk. A legtöbb videót azóta is csak tízezer körül nézegették. Persze XVI. Benedek pápát merészség Fredhez mérni...

Szórakoztatás vagy hírközlés?

Mivel a Vatikáni oldal alapvetően tájékoztatni, és nem szórakoztatni akar, nehéz az itteni tartalmakhoz mérni. A szórakoztató videók előnye utolérhetetlen,  és amíg az Interneten az emberek többsége híreket és információkat keres, addig a YouTube-on szórakozni akar. Rövidre vágott anyagok, amik nevettetnek, spontánok, nem profi módon összevágott termékek, hanem ügyetlen amatőrök munkái.  A 10 percnél hosszabb tartalmak pedig eleve halálra vannak ítélve.

A YouTube Vatikán felé nyitása érthető. A tartalomkezelő érdeke a nagy nevek felé kacsintgatás, mert ezek újabb, egyelőre még kirekedt felhasználókat vonhatnak be a komolyabb, klasszikusnak ítélt média oldaláról is. A sajtóvisszhang pedig embereket vonzhat a csatornára és aki egyszer a YouTube-on landolt, az megérkezett az új érába. A Video ergo sum világába.

Evangélium – meddig is?

A digitális generáció számára az Internet egyike a legfontosabb információs forrásoknak. Ezért aztán a Vatikán is élt a lehetőségekkel. A Szentszék információit és híreit közelebb szeretnék hozni a World-Wide-Web látogatóihoz. „A világ végéig” az evangéliumot hirdetni – jézusi parancsnak engedelmeskedve. Ez rendkívül dicsérendő és elismerendő tény.

Ha azonban a rajongók szeretnék blogjukba vagy oldalukra beilleszteni a pápai videók egyikét, azaz maguk is rész kívánnak vállalni az evangélium hirdetésében, akkor erre nincsen lehetőségük. A YouTube-on minden videónál felkínált lehetőség ugyanis pont a pápai videók mellett nem található meg, ami kommunikációs zsákutca.

Dokumentummal kapcsolatos tevékenységek
  • Küldés levélben