Jézus feleségének evangéliuma? – Papírtöredék a negyedik századból

Létrehozás: 2012. október 02., 15:56 Legutolsó módosítás: 2012. október 03., 11:02

Az amerikai Harvard Egyetem professzornője, Karen L. King szeptember 18-án Rómában, a kopt tudósok konferenciáján bemutatta azt a 4. századból származó, kopt nyelvű papirusztöredéket, amelynek fogalmazása szerint „Jézus ezt mondta nekik: A feleségem… képes lesz arra, hogy a tanítványom legyen.” A töredék hatalmas szenzációként robbant, azóta is vadul száguld a képzelet világszerte, s produkál szélsőséges teóriákat. Valóban házasember volt Jézus? Milyen volt a viszonya a nőkhöz? Mivel Mária nevét is említi a névjegykártya méretű töredék szövege, vannak, akik Magdalai Máriára gondolnak, ő lehetett Jézus felesége. A megfontoltabbak Jézus családképének módosításáról tesznek említést. Mi a helyzet a „felfedezés” körül? Források: christianpost.com; christiannews.com; L’Osservatore Romano; vaticaninsiderLaStampa.it; spiegel.de; harvardmagazine.com. Szöveg: dr. Békefy Lajos

Jézus ezt mondta nekik: A feleségem képes lesz arra, hogy a tanítványom legyen”

A papirusztöredék valóban kicsiny, négy centiméter a magassága, nyolc a szélessége, magyarul rajta a szöveg így hangzik: „…nem én. Anyám adott nekem életet… A tanítványok így szóltak Jézushoz: Utasítsd vissza. Mária méltó arra… Jézus ezt mondta nekik: A feleségem… képes lesz arra, hogy a tanítványom legyen… A bűnös embereket emeljük fel… Ami engem illet, vele élek annak megfelelően… egy példázat.” A szöveg tehát a tanítványokhoz szólhat és családi vonatkozásokat említ. „Ez az egyetlen ókori szöveg, amelyik Jézust úgy állítja be, mint akinek felesége van” – írja King professzornő tudományos dolgozatában, amelynek címe: Jézus feleségének evangéliuma. Ezt a prezentációt a harvardi tudós hölgy a kopt tanulmányok 10. nemzetközi kongresszusán mutatta be Rómában. A tanulmány 2013 januárjában már olvasható lesz a Harvard Theological Review című szaklapban. King egy interjúban elmondta: ez a „felfedezés” nem bizonyítja azt, hogy az élő Jézus valóban házas lett volna. Ez a „minievangélium” valószínűleg a 2. században keletkezhetett, a töredék viszont a 4. századból való, tehát túl késői ahhoz, hogy bizonyító ereje legyen. Azt viszont kétségtelenül alátámasztja, hogy kb. 150 évvel Jézus születése után a keresztyén közösségek foglalkoztak a házasság, a család kérdéseivel.

Maradandó papiruszok sivatagi szárazságban

A papiruszok jól tűrik a száraz sivatagi viszonyokat, ezek biztosítják fennmaradásukat. King véleménye szerint ennek a töredéknek a szövege nagy valószínűséggel a 4. századból származik, de nyilvánvalóan egy korábbi, 150 körül keletkezett szöveg másolata lehet. A szöveg nyelve kopt, amit a felső-egyiptomi keresztyének is beszéltek. Annál a német gyűjtőnél került elő, aki görög, arab és kopt papiruszokat őriz gyűjteményében. Akkor határozta el, hogy ír a töredék létezéséről King professzornőnek, amikor olvasta könyvét, amelynek ez a címe: Magdalai Mária evangéliuma – Jézus és az első női apostol. „2010-ben kerültem kapcsolatba a gyűjtővel, aki nem tudott kopt nyelven olvasni, érteni semmit” – mondja King. „A gyűjtőnek megígértem, hogy lefordítom a szöveget, ezért ő egy fényképet küldött arról, s valahogyan ráérzett arra, olyasmi lehet a tartalma, hogy Jézus házasságban élt” – teszi hozzá a professzornő. Mivel egyéb fontos teendőim voltak, nem is foglalkoztam egy ideig a szöveggel – mondja. Amikor a gyűjtő sürgető e-mailt küldött Kingnek, alaposabban elkezdett foglalkozni a töredékkel, s megállapította: mintha a nem kanonizált Tamás-evangéliumra hasonlítana. 2011 decemberében a papirusztöredéket két üveglap közé helyezte el, így mindkét oldal jól látható és kutatható.

Ez év márciusában a töredéket King elvitte New Yorkba, ahol megmutatta azt Anne-Marie Luijendijk professzornak, papiruszszakértőnek, majd Roger Bagnallnak, az Ókori Világ Tanulmányai Intézet igazgatójának, a világ vezető papiruszismerőjének. Ők azt állapították meg, hogy a töredék eredeti, hamisítás kizárva. Azt is kiderítették, hogy a töredék egy kódex része volt. A 4. században a tekercseket könyvként használták. A töredéken található egy kis lyuk is, amelyben olyan állatka élt egykoron, amely rágta a tintát, s elvékonyította a papiruszt. A Héber Egyetem kopt nyelvészeti tudósa, Ariel Shisha-Halevy is megvizsgálta a szöveget nyelvileg és grammatikailag, és azt hitelesnek találta. A szövegben szó van tanítványokról, anyáról, életről, Jézusról, Máriáról, feleségről – családi kapcsolatokról.

Ez a korai keresztyén szöveg úgy ábrázolja tehát Magdalai Máriát, mint Jézus egyik tanítványát, aki a felesége is volt. Ám a feleség feltételezésnek az is ellentmond, hogy a korabeli kifejezésmód szerint a feleséget mindig férjével együtt említették, például: „Mária, József felesége”. Így a töredék szövege nem döntő bizonyíték Jézus felesége mellett, de nem is cáfolja azt kétségen felül. Többen utalnak arra, hogy a római katolikus egyházban bizonyára kemény viták várhatók, hiszen asszonyokat és házas férfiakat nem szentelnek pappá.

A Vatikán is megszólalt

A Vatikán hivatalos lapjában, a L’Osservatore Romanóban megjelent cikkben, amelyet Alberto Camplani vezető kopt iratkutató írt, ez olvasható: az iratból arra következtetni, hogy Jézus házas lehetett, koholmány. A kutató cikkében, valamint Giovanni Maria Vian, a L’Osservatore kiadója a vezércikkben egybehangzóan arról ír, hogy a kutatók egy része vitatja a töredék eredetiségét. Utalás történik arra is, hogy a „feleségem” kifejezés inkább vonatkozhat az egyházra, hiszen a Jelenések könyve (12. és 14. fejezet), valamint az óegyházi párhuzamok világosan kijelentik, hogy Krisztus a vőlegény, az egyház pedig az ő menyasszonya. Ha valóban eredeti lenne a töredék, akkor ez a történészek, teológusok korszakos érdeklődését ébresztené fel, s komoly változtatásokat idézhetne elő az egyházban, első renden a római katolikusban. Különben csak médiaszenzáció marad az egész – hangsúlyozza több kritikus.

Mindenesetre a töredéknek szellemi-teológiai súlya van, s kiegészítheti az óegyház eddigi képét az erőteljes családi, anyai kötődéssel, Mária s így a női tanítványság méltó megbecsülésével. A töredék története egyre bővül, bizonyára még mi is foglalkozunk vele behatóbban egy következő cikkben.

Dokumentummal kapcsolatos tevékenységek
  • Küldés levélben

Apológia

Elküldte Tamásy Tamás idő 2012. október 05., 17:12
A cikkhez ajánlom Szalai András tanulmányát:
http://www.apologia.hu/[…]/78-jezus-felesegenek-evangeliuma