A Vatikáni Múzeumok új programja a fogyatékkal élők számára

Létrehozás: 2011. március 08., 12:14 Legutolsó módosítás: 2011. március 08., 12:18

Róma – „Ismerkedni a művészettel, aktívan és kreatívan átlépve a fogyatékosság akadályait” – ezeket tűzte ki célul a Vatikáni Múzeumok új didaktikai programja, amelyet március 2-án mutattak be hivatalosan Rómában. Forrás: Magyar Kurír

Valóban nagy újdonságnak számít a kezdeményezés, amely lehetővé teszi a vakok és gyengén látok számára, hogy érzékszerveiket keresztül az iskolák számára kialakított módszertani laboratóriumok felhasználásával megismerjenek egyes művészeti alkotásokat.

Maria Serlupi Crescenzi, a Vatikáni Múzeumok didaktikai tevékenységeinek felelőse a bemutató alkalmával a Vatikáni Rádiónak elmondta: „Az iskola az állampolgárok nevelésének kiváltságos helyszíne, amelyről Pierre Bourdieu francia filozófus, szociológus így nyilatkozott: ’A felnőtt sosem látogat el egy múzeumba se, ha legalább egyszer nem ment el gyermekkorában.’

A Vatikáni Múzeumok egyik fontos feladata, hogy megerősítse kapcsolatait az iskolákkal annak érdekében, hogy olyan új didaktikai tervek szülessenek, amelyek közel állnak az iskolákban alkalmazott módszerekhez. Ezért vezettük be az ún. „frontális” múzeumlátogatást, amelynek keretében kreatív, manipulatív és játékos módon ismerkedhetnek meg a fiatalok a műalkotásokkal, így emlékezetes marad számukra a látogatás.

A múzeumlátogatás során tehát nem egy személlyel állnak szemben, aki elmagyarázza a dolgok lényegét, hanem folyamatosan részt vesznek különböző tevékenységekkel az ismertetőben. Egy példát erre: az egyiptomi gyűjtemény megtekintése folyamán a gyerekek a hieroglifák minimális ismeretét sajátítják el. A látogatás végeztével képesek lesznek saját nevüket leírni egy papiruszra, amelyről írnoki diplomát kapnak.

A legnagyobb újdonság azonban a vakok és gyengén látók számára készült. „Híres festők, mint például Caravaggio műalkotásainak reprodukcióján és dombormű formában való megjelenítésén keresztül megérinthetik ezeket az alkotásokat, amelyet zenés magyarázat és egyéb kiegészítők kísérnek. Így Caravaggio Krisztus sírba helyezése című képének bemutatásakor a bebalzsamozásánál használt anyagokat, mirha és aloe illatot mutatunk be. Egy sor olyan lehetőség adódik ezek után, amelyek által kapcsolatba léphetnek a műalkotással érzelmi és materiális szempontból egyaránt” – mondat el nyilatkoztában Maria Serlupi Crescenzi.

 

Dokumentummal kapcsolatos tevékenységek
  • Küldés levélben