Kínzó együttlét

Létrehozás: 2009. január 15., 16:35 Legutolsó módosítás: 2009. január 15., 16:35

Gegenüber, színes feliratos német filmdráma, 2007.

Kínzó együttlét

Kínzó együttlét

Jan Bonny elsőfilmes rendező opusza valami olyasmit mutat meg, amiről egyfelől nem biztos, hogy egyáltalán szeretnénk tudni, másfelől az még kevésbé biztos, hogy szeretnénk-e látni. Én őszintén szólva nem igazán szerettem volna. Természetesen az emberben működnek bizonyos sztereotípiák (melyek ebben az esetben jól rá is húzhatók a konkrétumra): tudniillik a közepesen informált néző is sejtheti, hogy talán kényelmetlenül érzi majd magát, ha választása egy német drámára esik. Hát a Kínzó együttlét minden kortárs német drámák "legnémet-drámábbika", legalábbis abban az értelemben, hogy realista, kíméletlen, életközeli és megrázó. (Forrás: port.hu)

Erőszak-e az erőszak...
Statisztikai adatok bizonyítják, hogy a családon belüli erőszak jóval nagyobb arányú, mint ahogy azt a nyilvánosságra került adatok mutatják. Ha ez így van, vajon ennél még kevesebb azon férfiak száma, akik vállalják - sőt: maguknak bevallják - , hogy párjuk bántalmazza őket. A társadalom még az erőszak fogalmát tekintve is alulinformált, hiszen hazánkban is meglepően nagy százalék nem tartja nemi erőszaknak a házasságon belül előfordulót (ez a kérdés inkább a nőket érinti). Sajnos hallhatunk olyan családokról is, ahol a nő a bántalmazó fél. Jan Bonny filmje egy ilyen kapcsolatról mesél.
A film eredeti német címe (Gegenüber) jelentése "szemben". A Hoffmann-házaspár, Anne és Georg elvileg nem kéne, hogy szemben álljanak egymással. Két iskolás gyerek szülei, a nő tanár, a férfi rendőr. Megfáradt rendőr - talán ez lenne a baj? Vagy a tény, hogy a lakást nem önerőből szerezték, hanem Anne apja segítségével jutottak hozzá? Létezhet indok arra, amikor egy ember ütni kezdi a másikat?

Állat az emberben
A feszültség ugyanis tapintható, s Anne egyszer csak felemeli a kezét. Innentől kezdve mindennapossá válik a férfi bántalmazása. Elkeseredett, szomorú két embert látunk, nem egy, hanem két áldozatot, akik nem tudnak jól bánni egymás iránt érzett szeretetükkel s feszültségeikkel. Hiszen a verekedés is egyfajta kommunikáció - non-verbális, ösztönös nyelv. Ez persze nem menti fel a női karaktert, sőt. Az értelmiségi kiindulópontból állatiassá válni s minden tiszteletet elfelejteni, mellyel a másiknak tartoznánk - olyan figurára jellemző, akivel nem hogy azonosulni nehéz a nézőnek, de egyenesen ellenszenvet, dühöt vált ki belőle. Ettől még nehéz kikerülni a film hatása alól, hiszen a két ember egymásra utaltsága, szeretetéhsége univerzálissá teszi problémájukat, még ha annak kommunikálása, hál istennek, nem is mindennapi a néző számára. A két színész, Matthias Brandt és Victoria Trautmannsdorf érzékletes alakítása is hozzájárul a mindvégig fenntartott feszültséghez. A Kínzó együttlétet a fesztiválok is észrevették, így Cannes és a Német Filmdíj is - itt a két főszereplőt jelölték alakításukért -, Münchenben pedig a legjobb forgatókönyv díjával jutalmazták. Nem véletlenül - aki a hősökkel együtt "végigkínlódja" ezt a száz percet, nem mindennapi érzelmi skálát járhat végig.

Dokumentummal kapcsolatos tevékenységek
  • Küldés levélben