Weltler Sándor – 2009. április 13, Húsvét II. ünnepén – Jn 11,17-32
Hiszel te az Emberfiában? – Tegnap beismertük, hogy a legfőbb kérdéseket illetően nem tudjuk megadni a helyes választ. Az élet és halál, továbbá Jézus kilétének és elmenetelének a kérdését illetően teljesen tanácstalanok vagyunk. Ma arról kell szólnunk, hogy az első felelők, akik ugyan rendelkeznek már némi "tudással", milyen gyengén, esetlenül felelnek, még akkor is, ha a jószívű tanár, Jézus meg is dicséri őket.
Mert aki "csak" annyit tud mondani Jézusról, mint Péter Mt
16,16 szerint, vagy Márta Jn 11,27 szerint, vagy aki Jn 20,31 után
befejezettnek gondolja a negyedik evangélista tudósítását, a 21. fejezetet csak
toldaléknak tartja, annak a felelete legföljebbis csak elégséges lehet,
korántsem jó vagy jeles. A sokak által sokszor hangoztatott (egyébként igaz)
vallástétel, hogy "Jézus a Krisztus az Isten Fia" sokat elmond
Jézusról, de nem eleget. Éppen a legfontosabbat nem tudja még elmondani, aki
nem teszi hozzá: Jézus az Emberfia. Hiszel a Jézus Krisztusban, Isten
egyszülött Fiában? Helyes. Eddig rendben is van. Hogy a testvéred sírjánál
megállj, hogy testvéred (ha az Isten is úgy akarja) ma támadjon fel, s ne az
utolsó napon, ahhoz elegendő Jézusban, mint a Krisztusban és Isten Fiában
hinni. Elegendő, hogy Isten erre az alapra építse föl az egyházát. Elegendő,
mert halottaknak elég, ha az Isten Fia hangját hallják, mert akik meghallották,
élni fognak (Jn 5.25). Elegendő, mert sziklaalap, amelyre Jézus egyházát építi.
(Mt 16,16) Figyelem: nem Péter, hanem Jézus az építője! És elegendő még arra
is, hogy az emberek higgyenek Jézusban, és ebben a hitben életük legyen őbenne.
(Jn 20,31) Aki viszont ennél többet szeretne Jézusról tudni, s róla megvallani,
annak föl kell tenni János evangéliuma alapján a legnehezebb kérdést:
"Hiszel te az Emberfiában?"
Mielőtt elmondanánk, hogy ki az
Emberfia, mielőtt ennek alapján válaszolnánk a kérdésre, érdemes föllapozni az
idézett igehelyeket. Hamar be fogjuk látni, hogy Jézus személyének kérdését
illetően nem elég annyit mondanunk, hogy ő a Krisztus, az Isten Fia. Annál is
inkább, mert maga Jézus sem elégedett meg azokkal a feleletekkel, amelyek
ennyit tudtak mondani róla. Mert az Isten Fia szavára előjöhetnek a halottak,
de Jézusnak hatalma van arra, hogy ítéletet is tartson, mivel Emberfia. (Jn
5,27) Péter vallástétele után Jézus kettőt tesz: megtiltja a tanítványainak,
hogy Péter vallástételét a világ előtt is hangoztassák, továbbá ekkor jelenti
be először, hogy neki szenvednie kell, ami ellen Péter tiltakozik a
leghevesebben. Jogos, hogy Jézus ezért "sátánnak" nevezi őt. (Akik a
mai napig Péter utódainak tartják magukat, lehet, hogy ők valóban a Péter
utódai, de hogy legalább annyira a sátáné is, számomra soha nem volt kérdéses!
Egyébként Luther számára sem!) Tetszik, nem tetszik nekünk, Jézus gyakran
prédikált arról is, hogy az Emberfiának sokat kell szenvednie. Márta
vallástételére Jézus semmit nem válaszol. Föltámasztja Lázárt, de a főpapok és
a farizeusok már kiadták a parancsot, hogy ha valaki megtudja, hol van,
jelentse be, hogy elfoghassák. (Jn 11,57) S a 20. fejezettel nem ért véget
János evangéliuma, következik a 21! Mert nem elég Jézusban hinni, utána
is kell menni, őt kell követni, s akkor meglátjátok a megnyílt eget és az Isten
angyalait, amit felszállnak, és leszállnak az Emberfiára. (Jn 1,51) Jézus
követése azt jelenti, hogy elébe megyünk, utána megyünk, és azt is, hogy
másoknak is szólunk. Jn 11,20 = Jn 1,37 - Jézushoz menni , Jézus után
menni. Jn 11,28 = Jn 1,42 - másoknak is szólni.
Kicsoda az Emberfia? Az evangéliumok
(leegyszerűsítve) általában kétfélét mondanak róla. Egyrészt az a személy,
akinek hatalma van. Akinek van hatalma bűnöket megbocsátani, betegeket
meggyógyítani, halottakat feltámasztani, aki még a szombatnak is ura. Aki eljön
majd hatalommal és nagy dicsőséggel - az utolsó napon. Az Emberfia azonban az
is, aki szolgál, aki megalázza magát, akinek sokat kell szenvednie, akinek
Mózes érckígyójához hasonlóan föl kell emeltetnie, aki nem azért jött, hogy
neki szolgáljanak, hanem hogy ő szolgáljon, s adja életét váltságul sokakért.
Akit éppen ezért gyűlöl a világ, s akinek a követése éppen ezért minden korban
veszélyes. Valljuk be őszintén: sokkal könnyebb az Emberfiát kegyes lélekkel
várni, mint nyilvánosan követni. Nem véletlen, hogy a leckének ezt a részét
nagyon nehezen tanulták meg az első tanítványok, különösen Péter.
Lehet Jézusnak szemrehányást tenni:
Uram, ha itt lettél volna. Ezért Jézus nem haragszik a barátaira. Mártának és
Máriának meg sem fordult a fejében, hogy testvérük súlyos betegségével esetleg ők
is odamehettek volna Jézushoz. Jézus is mondhatná nekik: ha értem jöttök, nem
halt volna meg a testvéretek! A könnyes szemrehányássokkal tehát itt semmire
nem megyünk! Húsvét van. Jézus feltámadt. Végre ki kellene már jönnünk a zárt
ajtók mögül, még a halottainkat is hagyni, hadd temessék el őket a halottak. Mi
pedig menjünk oda Jézushoz, és kövessük őt bátran - egészen a keresztig!
Kérdés: "hiszel te az Emberfiában?" (Jn 9,35)