Vásárlásaink negyven százaléka értelmetlen? – A fogyasztói böjt napja

Létrehozás: 2010. november 30., 15:23 Legutolsó módosítás: 2010. november 30., 15:24

Múlt pénteken ünnepelte tizennyolcadik születésnapját a „Ne vásárolj semmit!”-nap. A figyelemfelkeltő akció a túlfogyasztás jelenségére hívja fel a figyelmet. A mindennapi.hu egy bevásárlóközpont bejáratánál szondázta mit gondolnak a vásárlók. Forrás: mindennapi.hu

A „Ne vásárolj semmit!”-nap a hagyományos, nem anyagi természetű értékekre hívja fel a figyelmet, még mielőtt végérvényesen anyagi javakkal helyettesítenénk azokat. Emellett a tudatos vásárlás – amelynek része a fogyasztás mérséklése is – ösztönzésével környezettudatos életmódra buzdít: nem véletlenül járnak élen a fogyasztói böjt népszerűsítésében a zöld szervezetek. Magyarországon a Tudatos Vásárlók Egyesülete, a Védegylet, valamint a Zöld Fiatalok csatlakoztak a nap megszervezéséhez.

Az ötlet Ted Dave vancouveri reklámszakembertől ered, aki 1992-ben kiadta a jelmondatot: „Ami elég, az elég!”, Ezzel a szlogennel indította el a fogyasztói önmegtartóztatásra felhívó Buy Nothing Day-t. Az egyszerű tiltakozásnak indult, eseményt azóta több országban is megtartják a fogyasztói társadalom túlzásai ellen tiltakozó civil szervezetek és szimpatizánsaik. Az ötletgazdának – saját bevallása szerint – egyszerűen elege lett abból, hogy olyan tárgyakra beszél rá embereket, amikre azoknak semmi szükségük.

Az 1980-as évek vége óta az emberiség több természeti erőforrást használ fel, mint amennyit a Föld tartósan biztosítani tud számunkra. Az ökológiai lábnyom területben kifejezve ad becslést arra, hogy életmódunk mennyire terheli Földünket. A számítás alapja, hogy adott ember, város vagy ország, esetleg esemény igényeit mekkora földterület tudja biztosítani, értve igények alatt az élelmiszert, energiát, ivóvizet, építő- és más alapanyagokat.

Ha a fogyasztás boldoggá is tenne bennünket, az erőforrások elhasználása idővel véget vet jólétünknek, ha nem változtatunk idejében az életmódunkon, és nem keresünk más önkifejezési formát vagy örömforrást.

A „Ne vásárolj semmit!”-nap hatása közvetlenül nem kimutatható. Egy nap önmérséklet nem oszt, nem szoroz, és bár már több mint hatvan országban tartják meg, a mozgalom is kicsi. Ám a cél nem is az, hogy a Föld egy napra fellélegezzen. Az időpont kiválasztása – advent első vasárnapja előtti péntek – tudatos volt a mozgalom elindítói részéről. Épp a karácsonyi nagy vásárlási láz előtt – és hazánkban azért pénteken, mert ezen a napon költünk a legtöbbet – figyelmeztet arra, hogy a karácsony nem a fogyasztásról szól. Ahogy az életünk sem.

Videó:

http://www.mindennapi.hu/cikk/mindennapi-gazdasag/a-fogyasztoi-bojt-napja/2010-11-29/553

Dokumentummal kapcsolatos tevékenységek
  • Küldés levélben