Válság idején veszik az angyalokat
Egyre többen vásárolnak őrző és védőangyalokat gipsz és fakivitelben, de jobban fogy a faszén és a tömjén is. Valóban segítenek? Látogatás egy kegytárgyboltban, ahol ördögűzéshez is lehet kellékeket kapni. Forrás: mindennapi.hu / Rejtő Gábor
Egy barátom nyakában különleges keresztet láttam nemrégiben. Két oldalt egy-egy galamb nyújtja csőrét a másik felé, alul egy nyíló virág, fent a Nap ontja sugarait. – Ó igen, mondja –, ennek története van. Lourdes-ban vette, ahová viszontagságos úton jutott alig-pénzéből, de mikor meglátta ezt a keresztet, nem tudta nem megvenni. Azóta viseli. Számára ez hit, a kitartás és a válságos pillanatokban megjelenő isteni segítség szimbóluma.
A kegytárgyak – mondja Dr. Füzes Ádám atya, az Ecclesia Szövetkezet igazgatósági tagja – önmagukban kevés kivételtől eltekintve, nem hordoznak szentséget. A használó személyes hite az, amely valódi, ható erővel rendelkező kegytárggyá teszi őket. Ádám atya, aki gyakorló
plébános a VI. kerületben, amolyan válságos időszakában menedzserként dolgozik néhány hónapja az Ecclesia Szövetkezetben, amely most új helyén, a Városház utcában fogadja vásárlóit.
Az olcsó giccs jobban fogy
Az ötvenkilenc éve működő, és a rendszerváltásig monopolhelyzetben lévő kegytárgy bolt forgalma megcsappant. Tavaly első ízben nem tudtaknyereséget osztani a tagoknak, s ez idén sem lesz másként. A gazdasági válság itt is érezteti hatását. Pedig vagy ötezer féle egyházi és világi célokat szolgáló termék kínálja magát a polcokon, falakon, vitrinekben. Miseruhák, kelyhek, körmeneti -zászlók, festmények, könyvek, cédék, gyertyák, képeslapok.
A vásárlók zöme középkorú, illetve az idősebb korosztályból való, a fiatalok inkább meghatározott alkalmakból, esküvő, keresztelő, bérmálás térnek be ide. A legolcsóbb – száz forintos kitűző – és a legdrágább – egy XVIII. századi oltárpiramis, zárdamunka 780 ezerért –, itt egyaránt hozzáférhetők nem beszélve a keresztek, feszületek, rózsafüzérek, Jézus- és Mária festmények, illetve szobrok rendkívül széles választékáról.
Margitka, aki huszonnégy éve eladó az Ecclesiában, arról beszélt, hogy sajnos a fogyasztói ízlés-igény hajlik az olcsóbb, giccses irányban, az emberek inkább vesznek kifestett, hullámos hajú Krisztust, vagy olyan rózsafüzért, amit díszként tesznek a polcra, vagy a kocsi visszapillantó tükrére. Olyan ez – mondja–-, mint a cipővásárlás, egy szezonra
való.
Az olcsó dömpingáru, különösen a kínai konkurencia is ebbe az irányba nyomja a fogyasztói szokásokat. Ani, aki szintén régóta dolgozik itt, az angyalok iránti megnövekedett érdeklődésről számolt be. Szerinte, a növekvő életnehézségekkel magyarázható, hogy a védő- őrző angyalokból több fogy az utóbbi időben, s ugyanezért vásárolnak több tömjént és faszenet, ami az ördögűzéshez illetve a lakástisztításhoz használnak.
Válságban az angyal a favorit
Vessünk hát egy pillantást az angyalkínálatra. Már párszáz forintért vehető öt-hatcentis gipszangyalka, és vannak ülő-álló őrző angyalok akár 17 ezer forintért is. A szokványostól eltérő az a „négy évszakos” angyalcsoport, amely 4770 forintért kapható, színes kivitelben. A legdrágább, egy majd’ háromszáz éves templomi angyal, barokk stílusú, egyik aranyozott szárnya hiányzik, jobb keze könyékben kicsit sérült, tekintete a semmibe réved. Ez 370 ezer forint.
Füzes Ádám szerint is nehéz határvonalat húzni a kegytárgyakra irányuló, hittel alátámasztott igény és a babonaság között. Mint mondta, hiába szentel meg egy rózsafüzért, ha az imádság nem társul hozzá, valójában nem tett semmit. A Bírák könyvében szereplő frigyláda-történetet hozza fel példának, ahol is a csatába, babonából elvitt frigyláda önmagában nem segített, sőt a vesztes csatában maga az ereklye is odaveszett.
Isten maximális jó szándékához nem férhet kétség, annak Ő mindig is tanújelét adja – magyarázza. De ezt az erőt nem befolyásolhatom pusztán egy tárgy birtoklásával, megvásárlásával.
Az Ige így szól
*****
Mk 11,15 - Azután Jeruzsálembe értek. Bemenve a templomba, Jézus kezdte kiűzni azokat, akik árusítottak és vásároltak a templomban, felborította a pénzváltók asztalait, a galambárusok székeit, 16 és nem engedte, hogy valaki edényt vigyen át a templomon. 17 Azután így tanította őket: "Nincs-e megírva: Az én házam imádság háza lesz minden nép számára? Ti pedig rablók barlangjává tettétek." 18 Meghallották ezt a főpapok és az írástudók, és keresték a módját, hogyan veszítsék el. Féltek ugyanis tőle, mert tanítása magával ragadta az egész sokaságot. 19 Amikor azután este lett, kimentek a városon kívülre.