Jönnek a fiatal idősek

Létrehozás: 2009. április 17., 10:12 Legutolsó módosítás: 2009. április 17., 10:13

A betegségekkel küzdő, halálra készülő idős ember olyan sztereotípia, amin túl kell lépni - állítják szakemberek. Jönnek ugyanis az "új idősek", a mai 50-esek, 60-asok, akik elődeiknél fizetőképesebbek, képzettebbek. És mást szeretnének látni a reklámokban, a boltokban. Forrás: NOL / Matalin Dóra

B. Éva 56 éves, saját vállalkozása van, amit nemrég bővített. Emellett unokájára is szakít időt, igaz, "nem anynyit, amennyit a családja szeretne". A nyugdíjas éveket még távolinak érzi, azt mondja, hogy egyelőre dolgozik és takarékoskodik. Teljesen más életet él, mint 80 éves édesanyja, pedig mindketten idősek, legalábbis a közvélekedés szerint. Magyarországon tíz éve az 50 évesnél idősebb alkalmazásban állók aránya 16 százalék volt, most 25 százalék - hangzott el nemrég a Magyar Fogyasztó Platform szervezésében rendezett konferencián. 2050-ben az Európai Unió tagországaiban a népesség fele ötvenévesnél idősebb lesz. Magyarországon már ma is 3,6 millióan vannak. És az előítéletekkel ellentétben közel sem egyformák.

Régen nem igaz, hogy az idősek homogén csoportot alkotnak - mondja Törőcsik Mária közgazdász, trendkutató. Hozzáteszi: az a kép, ami a legtöbb emberben él a cekkerrel piacra poroszkáló öregekről, olyan sztereotípia, amin lassan túl kellene lépni. - Tény, hogy az ötvenévesnél idősebbek jelentős része, körülbelül a fele nagyon rossz helyzetben van - ismeri el. Életstílus-kutatásukból kiderült, hogy ezek az emberek (leginkább nők) általában özvegyek, egyedül, falun vagy kisvárosban élnek, kevés nyugdíjból. Részben azért, mert régen mentek nyugdíjba, részben pedig azért, mert hagyományos családmodellben éltek: vagy soha nem dolgoztak munkahelyen, vagy a gyerekeik születése után hagyták abba a munkát.

Van ugyanakkor egy másik, egyre nagyobb létszámú csoportja is az ötven évnél idősebbeknek. - Aktívak, részt vesznek az üzleti, társadalmi életben, hobbijaik vannak - sorolja a kutató. Ráadásul jönnek az "új idősek", a mai ötvenes, hatvanas korosztály, amely elődeinél fizetőképesebb, képzettebb. - Ők nincsenek okvetlenül rászorulva a gyerekeikre, öntudatosabbak, iskolázottabbak, mint a mai 70-es, 80-as korosztály - magyarázza Törőcsik Mária. Szerinte egyre nagyobb számban lesznek a nyugdíjaskorú felsőfokú végzettségűek, akiket nehezebb becsapni, ígéretekkel rávenni arra, hogy meggyőző bizonyíték nélkül válasszanak terméket vagy szolgáltatást.

Ezzel párhuzamosan egy másik folyamat is erősödik. - Nem érték az idős ember, és egyre korábban sütik rá valakire, hogy öreg. Már a 45 év körüliek is annak számítanak - mondja a kutató. Ennek pedig az a következménye, hogy elbizonytalanodnak, elveszítik az önbecsülésüket, nem tudják követni a világ fejlődését, az újdonságokat. Pedig Törőcsik Mária szerint jól járhatnak azok a cégek, amelyek az idősebb generációk felé fordulnak. - A turizmusban például a néhány napos, buszos városlátogatásokat többnyire ők keresik - mondja. Említ egy másik piaci rést is: az ötven felettiek egy része is szeretne sportolni, de hiába, ha kinézik őket a fitnesztermekből. - Öt-tíz éven belül itthon is meg fognak jelenni a kifejezetten erre a korosztályra szakosodott szolgáltatások - állítja. Még akkor is, ha a válság átmenetileg lassíthatja az idősek (marketing-) emancipációját. - Sok minden függ attól, hogy miként alakulnak a nyugdíjak a következő években. Ha több munkahely szűnik meg, többen kénytelenek idő előtt nyugdíjba menni, csökken az idősek vásárlóereje, de nem hiszem, hogy ez megállítja a folyamatot - fogalmazott.

A reklámokban, a médiában egyelőre alig látni idősebb embereket, ha mégis, akkor vagy betegségükkel küzdenek, vagy nyugdíjasotthonba készülnek. Szakemberek szerint néhány év, és ez is megváltozik. - Divatos téma lett az "ezüst generáció", egyre fontosabbak a hirdetőknek - mondja Heiter Anita marketingigazgató. Hozzáteszi: itthon, Nyugat-Európával ellentétben, egyelőre valóban kevés olyan hirdetés van, ami kifejezetten nekik szól. Nem mellékesen azért is, mert a magyar nyugdíjasoknak messze nincsenek olyan anyagi lehetőségeik, mint nyugati társaiknak. - Ettől még érdemes lenne őket megcélozni, hiszen a magyar gyerekes családok vásárlóereje sem ér fel nyugati társaikéhoz, mégis, számos reklám és termék szól nekik. Külföldön egyes telefoncégek például időseknek fejlesztettek nagy kijelzős mobilokat, utazási irodák speciálisan nekik hirdetnek hajókirándulásokat - mondja. A szakember állítja: a kereslet maga után vonja majd a kínálat változását is. Ezzel párhuzamosan a reklámok stílusa is megváltozik.

Tippek a szép pázsithoz, Rockfenegyerekből zöldaktivista, Parkolás mobillal - néhány cím az Ötvenentúl.hu internetes újság címlapjáról. Az életmódmagazint 2008-ban indították, kifejezetten az ezüst generáció számára. - Mind a látogatottságunk, mind a regisztrált tagjaink száma felülmúlta az elképzeléseinket - mondja Nádasi Tibor főszerkesztő. Hozzáteszi: a hirdetők is látnak fantáziát a korosztályban, bár a válságot most ők is megérzik. - Elsősorban vitaminokat, egészségmegőrzéssel kapcsolatos termékeket hirdetnek, de vannak utazási hirdetések is - sorolja.

Nádasi Tibor szerint egyszerűen nem lehet figyelmen kívül hagyni a rendszerváltás idején 30-as korosztályt, amely szerinte teljesen más, mint az akkori ötvenesek. - Ez sikeres korosztály, tagjai "helyzetbe kerültek" '89-ben, és most sem lehet leírni őket - állítja.

Dokumentummal kapcsolatos tevékenységek
  • Küldés levélben