Egyháztáji: őstermelői mozgalom a neten

Létrehozás: 2011. január 04., 10:24 Legutolsó módosítás: 2011. január 04., 10:25

Az Egyháztáji nevű online kezdeményezés célja helyreállítani a termelők és a fogyasztók közötti bizalmat azzal, hogy a gyülekezetek hálózatának segítségével szervez vásáralkalmakat. Az egyik ötletgazdával Fekete Ágnessel beszélgettünk. Forrás: mindennapi.hu / Kis Ferenc Balázs

–  Számos, termelők és fogyasztók közötti kapcsolatépítést közvetlenül elősegítő internetes alkalmazás létezik. Miben más az Önök által új csatornának nevezett online kezdeményezés?

– Az új csatorna, ami hátteret biztosít ötletünk megvalósulásához: maga az egyház. Abban segítjük a falusi termelőket, hogy közvetlen kapcsolatot alakítsanak ki a nagyvárosi fogyasztókkal. A termelők számára előfeltétel az őstermelői vagy kistermelői igazolvány valamint lelkészi ajánlás. Az egyház a „piacteret” adja, azaz a találkozás lehetőségét. Ez a kapcsolódási mód számos kereskedelmi szintet és árrést kiiktat, és a kedvező ár elérését jelentősen segíti, hogy nem kell számolni a deponáláshoz elengedhetetlen szállítási költségekkel.

– Vagyis nem számíthat úgynevezett rendszeres piacra, aki itt szeretne vásárolni?

– Az egyháztáji igenis rendszeres piacot jelent, csak épp a kereskedés fizikai helye változik, mert az árucsere színtere gyülekezetről gyülekezetre, intézményről intézményre vándorol. Az egyházi intézmények, amelyek lehetnek egyházi iskolák, óvodák vagy akár üdülők, nem csupán a piacot szervezhetik meg, hanem maguk is lehetnek fogyasztók.

– Az egyháztáji keretében forgalmazott termékeknek mennyire jelentős fogyasztói maguk az intézmények?

– Fogyasztásuk mértékét jellemzi, hogy az árucserét követően sokkal kevesebbet kell a nagybani piacra járniuk... Az őstermeléssel vagy kistermeléssel foglalkozó egyháztagok részére pedig a gyülekezeteken belül megteremtjük a felvevőpiacot.

– Jött-e már létre valódi adásvétel?

– Hogyne! Nagy forgalmú piacot rendeztünk december elején a fasori református gyülekezetben. Úgy tapasztaltuk, hogy egyaránt elégedettek voltak a termelők és a vásárlók is, és a vásár hangulata is igazán fantasztikusra sikeredett. Éppen ezért nagyon szeretnénk, ha más felekezetek is az egyhaztaji.hu partnerei lennének a továbbiakban.

– Mit tehet az, aki akár mindennapi fogyasztója is lenne az egyháztáji által biztosított piacnak, de épp nincs a közelében vásár?

– Azt elismerem, hogy a honlapon ezt még fejleszteni kell, de a tervek szerint bárki kapcsolatba léphet a keresett termék eladójával, és a kívánt árut személyesen vásárolhatja meg az előre megnevezett helyszínen.

– A mindennapi működés során milyen tényezők okozzák a legnagyobb nehézségeket?

– A logisztikai és szervezési problémák megoldása: hogyan tároljuk a terményeket két piacesemény között, illetve jelentős erőfeszítést jelent, hogy miként szervezzük össze a gazdák útját a szállítási költségek csökkentése érdekében.

– Kell-e bárkinek is féltenie a piacát az egyháztájitól?

– Alternatív kezdeményezésnek tartjuk ezt, azaz nem egy meglevő csatornán akarunk másokat kiszorítani, hanem újat szeretnénk alkotni.

– Honnan jött az ötlet?

– Felismerve a teremtett világ iránti felelősséget, Nyugat-Európában számos hasonló, egyházi hálózatra épülő kezdeményezés látott már napvilágot. Ezek valami módon mind érintik az egyház és a teremtett világ viszonyát, illetve a környezettudatosság témáját. Példaként érdemes említeni a vesztfáliai egyház Zöld kakas mozgalmát, a Nagy-Britanniában és Kanadában alapított ökogyülekezetet, vagy az Európai Keresztény Környezettudatos Hálózatot . Az egyháztáji.hu sokat merít ez utóbbi szerveződésből, de igyekeztünk a hazai körülményeket figyelembe véve kialakítani a rendszerünket.

– Mikor indult a honlapjuk?

– Egy éve kezdtünk beszélgetni róla, és nagyon égett bennünk a vágy, hogy tegyünk is valamit. A honlapot végül is idén novemberben tettük publikussá. Inspirálóan hatott ránk a gazdasági válság. Feltűnt, hogy a jelenséget sokan, sokféleképpen próbálják magyarázni, ezek közül a „pénzügyi válság” terjedt el a leginkább... Szerintünk a dolgok mélyén sokkal inkább a bizalom megrendülése húzódik, hiszen ha visszaemlékezünk, a válságot hitelezési problémák robbantották ki. Honlapunk célja tehát, hogy helyreállítsa a termelő és a fogyasztó közötti bizalmat.

 

Dokumentummal kapcsolatos tevékenységek
  • Küldés levélben