Az erőszakos integráció nem megoldás

— Felvéve: , , , ,
Létrehozás: 2010. augusztus 27., 16:21 Legutolsó módosítás: 2010. augusztus 27., 16:22

Élesen bírálta a romák integrációjának eddigi gyakorlatát Balog Zoltán. Az államtitkár szerint több olyan egyházi intézményre lenne szükség, ahol többségében cigány gyerekek tanulnak, ezzel egyfajta előkészítése lenne a későbbi beilleszkedésüknek. A kaposvári Pécsi utcai Iskola igazgatónője támogatná az elképzelés. Forrás: Somogy TV

Horváth Edit, igazgató, Pécsi Utcai Általános Iskola:
- Sokszor elmondtuk, hogy az erőszakos integráció, mint olyan nem működik.

Egy szakmai vélemény Kaposvárról; a Pécsi utcai Iskola igazgatónője nincs egyedül meggyőződésével. Nemrégiben a helyettes oktatási államtitkár úgy nyilatkozott: az integráció nem cél, hanem eszköz. Gloviczki Zoltán szerint azzal, hogy különböző képességű, különböző indíttatású, gyerekeket törvényi erővel egy iskolába kényszerítünk, csak fokozzuk az esélyek egyenlőtlenségét.

Horváth Edit:
- Ugyanazt elvárni, ugyanolyan tanuló közösségben, ugyanolyan létszámú tanulóközösségben, akik jóval kevesebb szakmai tudást hoznak otthonról, az borzalmasan nehéz dolog, ráadásul butaság, inkább így mondanám.


Mint arról korábban beszámoltunk, a tavaly szeptemberben az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány pert indított a Kaposvári Önkormányzat ellen, azt állították, hogy a város szegregál azzal, hogy fenntartja a Pécsi Utcai Iskolát, ahol szinte csak cigánygyerekek tanulnak. S, bár a bíróság megállapította a szegregáció tényét, kiemelte: a személyi, tárgyi feltételek megfelelőek, sőt az átlagnál kisebb létszámúak az osztályok, így egy gyermekre több figyelmet tudnak fordítani a pedagógusok. Horváth Edit igazgató szerint az idejáró gyermekek szétszórása a város más intézményeibe, csak még tovább csökkentené a cigány gyermekek felemelkedésének esélyét.

Horváth Edit:
- Az nem valószínű, hogy eredményezné azt, hogy a továbbtanulások az érettségit adó iskolákba, folytatódnak csak, hanem megoldottuk a problémát és valószínű a nagy számok törvénye alapján ezek a gyermekek elsikkadnának ott.

Ellentétben a Pécsi Utcai Iskolával, ahol több energiát és időt fordítanak a speciális bánásmódot igénylő diákokra. A tehetséges cigány gyermekek boldogulását, pedig minden eszközzel segítik a pedagógusok.

Horváth Edit:
- Nem az az érdekünk, hogy megmutassuk, hogy megmutassuk, hogy tudunk velük valamit kezdeni?

A cél egyértelműen ez lenne- vélik a szakemberek, akik szerint végre nyíltan kell beszélni a cigányság problémájáról. A társadalmi felzárkóztatásért felelős szakállamtitkár ezzel kapcsolatban elmondta: több olyan egyházi intézményre lenne szükség, amelyekbe többségében cigány gyerekek tanulnak és amelynek célja, hogy felkészítse őket az érettségire. Ez egyfajta előkészítése lehetne társadalmi integrációjuknak.

Dokumentummal kapcsolatos tevékenységek
  • Küldés levélben

cigány, iskola

Elküldte Szabó-Pap Gabriella idő 2010. augusztus 29., 13:49
Egy iskolásgyereknek nagyon nagy szüksége van arra, hogy sikerélményhez jusson az iskolában. Ha ez elmarad, a tanulási kedv is elmarad. A kényszer-integrációban a hátrányos helyzetűek alig-alig jutnak sikerélményhez, gyakran csak helytelenkedéseikkel tudnak kitűnni, vagy magukba roskadnak, passzívvá, depresszóssá lesznek. Oda a tanulási kedv, az igyekezet, ha így alakul. Innen kéne továbbgondolni a témát - elvégre a gyerek az első, a legfontosabb!