Nemzetközi konferencia a tudományos gondolkodásról

Létrehozás: 2008. november 24., 12:39 Legutolsó módosítás: 2008. november 24., 12:40

Vác - A Magyar Tudomány Hónapja alkalmából az Apor Vilmos Katolikus Főiskola Természettudományi és Matematikai Intézete 2008. november 20-21-én nemzetközi konferenciát rendezett a A természettudományos gondolkodás megalapozása és megszerettetése címmel.

Nemzetközi konferencia a tudományos gondolkodásról

Apor Vilmos Főiskola

Az előadások között a következő érdekes programok szerepeltek: Náray Szabó Gábor: Természettudományos gondolkodás: áldás vagy átok?; Vida Gábor: Ökológiai és etikai kérdések a XXI. században a tudományban és az oktatásban; Salaheddin Yassin (An-Najah National University Nablusz): Kihívások a természettudományok oktatásában; F. P. Schmid: (München Katolische Stiftungsfachhochschule): A lelkipásztori gondoskodás és a szociális munka elveinek kapcsolata és kihívások, amelyekkel e területeken szembe kell néznünk; Lányi András: A fenntarthatóság pedagógiája; Tringer László: A tapasztalat fontossága a tanulásban és a tanításban az agykutató szemével
Pódiumbeszélgetés is volt: Evolúciós elméletek és a keresztény teológia határkérdései címmel (Berán Ferenc, Náray-Szabó Gábor, Rózsa Lajos, Vida Gábor).
Másnap különböző szekciókban folyt tovább az eszmecsere:
1.     A természet embere, az ember természete

  • - Rózsa Lajos (MTA Állatökológiai Kutatócsoport, Magyar Természettudományi Múzeum): Fertőzött világban élünk
  • - Dúll Andrea (ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar): Természetes egyensúlyban: lelki egészség és természeti környezet
  • - Horváth András (MTA ÖBK Vácrátót): Természetismeretünk határain innen és túl
  • - A felvetett kérdések megvitatása, ajánlások megfogalmazása

2. Integráció?!- útkeresés a természettudományok oktatásában

  • - Csorba F. László (Piarista Gimnázium, Vác): Régi és új kihívások a hazai természettudományos oktatás előtt - a PISA fölmérések tanulságai
  • - Kovátsné Németh Mária (NYME AK): Erdőpedagógia koncepció
  • - Sárkány Péter (AVKF): A felelősség hálójában

3. Hit és tudomány

  • - Molnár István - Yousuf Abdalla (AVKF): Homokszemek az iszlámról
  • - Ancsin István (AVKF): Tudomány-e a teológia?
  • - Boros István: Isten létének bizonyítása korunkban
  • - Lovassy Attila (AVKF): New Age és a természettudományok viszonya.

4. A matematika tanításának problémái

  • - Szalay István (Szegedi Egyetem): A matematika tanításának problémái a tanítóképzőkben
  • - Pálfalvi Józsefné (ELTE): Gondolatok a matematika oktatásáról
  • - Szilágyiné Szemkeő Judit (AVKF): A matematika iránti érdeklődés felkeltésének problémái

5. A tapasztalat mint módszer - A kísérletezve tanítás

  • - Radnóti Katalin (ELTE): A természettudományos közoktatás helyzete Magyarországon
  • - Härtlein Károly (ELTE): Fizika kísérletek
  • - Riedel Miklós (ELTE): Fizika kísérletek
  • - Hobinka Ildikó (Fazekas Mihály Fővárosi  Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium):
            A kémia mindennapi tapasztalat vagy tantárgy?
  • - Makk Nándor (AVKF): Vigyázat! MÉREG!

6. Környezettudatosság és környezettudatos nevelés

  • - Megyeriné Runyó Anna: Mennyire vagyunk környezettudatosak? - Városunk /Vác/ lakosságának körében végzett felmérés tapasztalat
  • - Neumayer Éva (Magosfa Alapítvány): Kisiskolások környezettudatosságra nevelésének tanórán kívüli lehetőségei /Gyakorlati bemutatóval/
  • - Botta Dukát Zoltán (MTA ÖBKI-Vácrátót): Özönnövények
  • - Balog Ágnes (Göncöl Alapítvány): Környezettudatos választások - oktatási tapasztalatok /Gyakorlati bemutatóval./

7. A néphagyományok új szerepe a természeti értékek őrzésében

  • - Karácsony Molnár Erika: Népi természetismeret - a természettel együtt élő ember
  • - Molnár Zsolt (MTA ÖBKI Vácrátót): A népi növényzetismeret természettudományos tanulságai
  • - Agócs Gergely (Hagyományok Háza) A társadalmi dimenziók és a hagyomány megkerülhetetlensége
Dokumentummal kapcsolatos tevékenységek
  • Küldés levélben