„Éjszaka jöttek, de nem a Mikulás volt” – Betörtek a dunaújvárosi templomudvarba

Létrehozás: 2010. december 02., 15:10 Legutolsó módosítás: 2010. december 10., 10:16

Dunaújváros – Stermeczki András evangélikus lelkész a Dunaújvárosi Evangélikus Egyházközség nevében feljelentést tett ismeretlen tettesek ellen, kik 2010. december 1-én hajnali két órakor az egyházközség magánterületére betörtek és ott kárt okoztak – tudta meg a lelkésztől az evangelikus.hu. Szöveg: Horváth-Bolla Zsuzsanna

„Hajnali kettő óra körül furcsa zajra lettem figyelmes – mesélte Stermeczki András. – Miután a parókiát átnéztem rájöttem, hogy a zaj a templom épületének keleti, éppen a rendőrség felőli, szomszédos külső oldala felől jön. Pizsamában és papucsban kinéztem a kapun, és két cigány éppen az ereszcsatornán mászott. Egyyszóval éjszaka jöttek, de nem a kéményen és nem is a Mikulás volt.”

A lelkész rájuk kiáltott és hívta a rendőrséget. Közben felöltözött, körülnézett. A csatornán megtalálta a mászás jeleit, majd később a rendőrség is kiérkezett a helyszínre és azt szemrevételezve elmondták, hogy „50 méter híján” elfogták az egyik feltételezhető tettest, akiről a lelkész személyleírást is adott. Még a járőrök is látták a Shell kút közelében szaladni, de elfogni nem tudták.

Stermeczki András reggel vette észre, hogy az ereszcsatorna (réz)forrasztása és illesztése megrongálódott, javításra szorul.

„Ennek a javítása 25-30.000 forintba kerülhet, ráadásul a szintén rendőrséggel szomszédos keleti oldalon található ablakpárkányok (réz) egy része is eltűnt. Annak értéke 60-70.000 forint lehet. Csak reménykedhetünk, hogy elfogják a tetteseket” – tette hozzá a lelkész.

Dokumentummal kapcsolatos tevékenységek
  • Küldés levélben

Bence Áron hozzászólása

Elküldte Koczor Tamás idő 2010. december 09., 22:59
A cigányozás nonszensz

  Az evangelikus.hu hírportálon 2010 december másodikán közzétett, dunaújvárosi betörésről szóló cikk kapcsán kell megszólalnom. Az "Éjszaka jöttek, de nem a Mikulás volt" címmel megjelent tudósítás cigányozását ugyanis megengedhetetlennek tartom. A cikk íróját klasszikus, nyugati demokráciákban már rég be lehetett volna perelni.
  A tudósítás a károsult gyülekezet lelkészének szavait idézi: "Hajnali kettő óra körül furcsa zajra lettem figyelmes – mesélte Stermeczki András.. – Miután a parókiát átnéztem rájöttem, hogy a zaj a templom épületének keleti, éppen a rendőrség felőli, szomszédos külső oldala felől jön. Pizsamában és papucsban kinéztem a kapun, és két cigány éppen az ereszcsatornán mászott. Egyyszóval éjszaka jöttek, de nem a kéményen és nem is a Mikulás volt.”
  Tekintsünk most el a cikk helyesírási hibáitól, és irányítsuk figyelmünket a lelkészi beszámolóra. Mit tudunk meg a tudósításból? Azt, hogy a templomudvarba betört két személy, s e két személy etnikai hovatartozását illetően cigány. Egyéb információhoz nem jutunk (életkor, testalkat, ruházat, stb.). Homályban marad, vajon a tettesek nemesfémtolvajok voltak-e, vagy a helyi maffia emberei, vandálok, vagy esetleg az egyházat megrögzötten ellenző anarchisták. Csupán két adatot olvashatunk. Egy bűntény elkövetését egy egész népcsoporttal összefüggésbe hozni pedig rasszizmus. A cikk ezt az üzenetet hordozza magában: "Ejnye, ellopták a dunaújvárosi gyülekezet rézcuccait. Na, már megint kik voltak? A cigányok!"
  Hazánk szociológiájának egyik legnagyobb, egzisztenciális problémája a cigányság nem integrálódása a társadalmunkba. Nagy százalékuk az államot nem otthonaként, szolidáris közösségként éli meg, hanem ellenséges, idegen külvilágként, mellyel szemben semmiféle kötelezettséggel nem tartozik. A szociológiai előrejelzések szerint, ha a dezintegrálódás ténye változatlan marad, és az ország népességnövekedési tendenciái folytatódnak, ötven éven belül a magyarországi nemcigány népesség kisebbségbe fog kerülni. Egy az állammal nem kooperáló többségtől pedig nem sok jóra számíthatunk.
  A problémára két megoldás adható. A legegyszerűbb az előző századokból jól ismert szegregációs, elkülönítő módszer. Egyes népcsoportok országból való kiutasítása francia és olasz földön újabban szintén közkedvelt megoldás lett. Feleljen csak az egész etnikum törvényszegő tagjainak vétkéért! Tudom, manapság egyre nagyobb azoknak a száma, akik ezt a megoldást üdvözölve fogadnák. Az azonban, aki e javaslat mellett teszi le a voksát, ne merje többé Krisztus-követőnek nevezni magát, hanem nagyon gyorsan távozzon egyházunkból. A másik megoldási lehetőség sokkal fáradságosabb, sokszor csüggesztő és kevés eredménnyel járó feladat: a cigányok és nemcigányok közti bizalmatlansági szakadék lassú betemetése, valamint az integráció közoktatáson és egyéb akciókon keresztüli megvalósítása. Mindamellett, hogy az előrejelzések szerint ez az egyetlen lehetőségünk, hogy megelőzzük a társadalmi katasztrófát, keresztényként sem dönthetünk másként, minthogy odafordulunk problémás, lenézett és kinézett embertársunkhoz. A templomtolvaj feleljen tettéért, de ártatlan társát ne érje előítélet!
  A cikk írója többszöri kérésemre sem vette ki a cigányozást a december eleji tudósításból. Azzal érvelt, hogy ö csak az igazságot írja le. Az 1970-es évek posztmodern irodalomelmélete óta tudjuk, hogy nem létezik objektív valóság-leírás. Az író mindig szelektál az információk között, hiszen az valóság teljességét képtelenség volna leírni. Az író személyisége, érdeklődési fókuszai, prioritásai mindig hatással vannak a megszülető szövegre. Ha cinikus, és éppen rossz napja van, kiemeli, hogy az interjúalany mondjuk ásítozik és érthetetlenül mormog a beszélgetés során. Ha megrögzött idealista, akkor a kár megtérítésének lehetőségeit emeli ki. Azzal, hogy a lelkész mondandójából a betörés tényén túl a tettesek etnikumát emelte be híradásába, meggyőződésem szerint nem rosszakarattal, pusztán gondatlanságból a rasszizmus bűnébe esett. A cikk másik, többé-kevésbé rejtett üzenetét, azaz a dunaújvárosi közbiztonság szánalmas állapotának kritikáját azonban teljességgel legitimnek tartom. Ez ugyanis előremutató kritika: demokratikus államokban társadalmi nyomásgyakorlással ki lehet kényszeríteni állami szervek, így például a rendőrség hatékonyságának javítását. Az egy teljes etnikumot érintő kritika azonban csak az előítéletek megerősödéséhez vezet, ez pedig hosszú távon senkinek sem jó.
  A cikk azoknak a cigányoknak az arcába tapos bele, akik az előítéletek ellenére tisztességesen helytállnak mindennapjaikban, és hasznos tagjai próbálnak lenni országunk társadalmának. Az egyházat ugyanakkor, melybe én is tartozom, szűklátókörű, előítéletes és dilettáns formációként mutatja be a külvilág számára. Ezt nem hagyhattam szó nélkül.
  Szégyellem magam, hogy ilyen trivialitásokra kell felhívnom egyházam figyelmét. Krisztus követőiként az a feladatunk, hogy fényként világítsunk az egyre sötétebbé váló éjszakában, nem pedig, hogy ragadós-mérges közhelyekkel belesüllyedjünk az átlagosság kiúttalan iszapjába.

Bence Áron

Bővebben

Elküldte Horváth-Bolla Zsuzsanna idő 2010. december 10., 09:36
...
Még mielőtt a témáról elszabadulnának az indulatok, hallgattassék meg a másik fél is.
A facebookon Áronnal a témáról folytatott levelezésünket fentebb el lehet olvasni. A levelezésből kiderül a témáról az én véleményem is.

Áron pár napja elküldte ezt a hosszú véleményét is nekem. Én, ahogyan a facebookos levelezésből is olvasható, azt szerettem volna, ha arról írt tényfeltáró riportot, hogy a politikusok mit nem tesznek vagy mit tesznek a cigányságért. Én erről vártam volna tőle anyagot, ezért nem jelentettem meg véleményét külön anyagként a honlapon.
Azt azonban akkor írt magánlevelemben javasoltam neki, hogy regisztráljon egy perc alatt a honlapra és hozzászólásként a cikk alatt megjelenhet a véleménye. Erre ő, nem tudom, miért Koczor Tamással rakatta fel az írást, tegnap este.
Minden komment moderált. Én ma reggel vettem észre ezt a hozzászólást és most publikáltam, bár őszintén szólva magának az írásnak a stílusával sem értek egyet. Összefoglalva: tehát nem cenzúráztam a honlapon a hozzászólást, csak ki kellett volna várni, hogy publikáljam.

Röviden és tömören úgy gondolom, hogy demokráciában, a szabad véleménynyilvánítás korában megengedhető az is, ha valaki kimondja az igazságot. Ha az elkövetők bizonyos nemzetiséghez tartoznak, akkor azt egy lelkész, akinek gyülekezetét kár érte, kimondhatja. Nem az újságíró mondta ezt, hanem a lelkész, aki kérte, hogy hagy maradjon benne a cikkben az illető nemzetiségre való utalás.
Azzal, hogy elhallgatjuk azt, hogy van cigánybűnözés és a rendőrség tehetetlen az ügyben, nem hiszem, hogy hasznára vagyunk társadalmunknak.
Véleményem szerint fel kell lépni azok ellen, akik megélhetésből munka helyett ezt a fajta pénzszerzést választják.
Ettől függetlenül gyülekezeteinkben folyik romamisszió és a dunaújvárosi gyülekezetbe is járnak romák, de ők betartják a Tízparancsolatot.
Én a megoldást nem a hallgatásban látom, hanem abban, hogy például minden teológusnak ajánlanám, hogy szervezzen állami gondozott tábort, vagy segítsen roma fiatalokat a beilleszkedésben. Minden lelkész végezzen romamissziót a gyülekezetében és ne csak mutatóban legyenek jelen egyházunk romamissziójában. A facebookon leírtam, hogy én ebben korábban tevékenyen részt vettem, s ajánlottam Áronnak is, hogy a politikailag korrekt megfogalmazások keresgélése helyett inkább vállaljon részt egy ilyen irányú munkában. Ő azonban úgy tűnik, most már korteshadjáratot folytat a kérdésben. Sajnálom, hogy ekkora az értetlenség és hogy adventben ilyen ügyekkel kell foglalkozzam.

Üdvözlettel: Horváth-Bolla Zsuzsanna

Beszélgetés a facebookon és levélben

Elküldte Horváth-Bolla Zsuzsanna idő 2010. december 10., 09:55
A teljességhez hozzátartozik az a beszélgetés, amelyet Bence Áron a témában velem a facebookon folytatott.
http://www.facebook.com/bollazsu/posts/123185991078709

Bence Áron
Nyugati demokráciákban már rég bepereltek volna ezért a cikkért, Zsuzsa! Mi a túró értelme van felhívni a figyelmet a tettesek etnikai hovatartozására? Milyen célt szolgál? Hazánk szociológiájának egyik legnagyobb, egzisztenciális problémáj...a a cigányság nem integrálódása társadalmunkba, s ezt csak oktatással és a feszültségek/bizalmatlanság nem fokozásával lehet elérni. Tudom, hogy az adott cigányozás az interjúalany szájából hangzott el, azonban olyan is létezik, hogy újságírói felelösség. Nagyon kérlek, töröld ki ezt a részt a cikkböl! A mi Urunkat -aki hatalmasból kicsivé lett, türve minden megalázást- követni próbáló szeretettel és felelösséggel: Áron
Bővebben
december 3., 14:25 · Tetszik Nem tetszik.

Zsuzsanna Emese Bolla Szia Áron!
nem hiszem, hogy beperelne valaki, hiszen az igazságot írtuk le.
Nem törlöm ki azt a szót a cikkből, mert egyrészről valóban a lelkész mondta, sőt hangsúlyozta, másrészről tényleg ez az igazság. Ha elkendőzzük hovatartozásukat azz...al nem oldjuk meg a problémát. Tényeket közöltünk.
Véleményem szerint fel kell lépni azok ellen, akik megélhetésből munka helyett ezt a fajta pénzszerzést választják.
Ettől függetlenül gyülekezeteinkben folyik romamisszió és a dunaújvárosi gyülekezetbe is járnak romák, de ők betartják a Tízparancsolatot.
ZsuzsaBővebben
december 3., 15:04 · Tetszik Nem tetszik.

Zsuzsanna Emese Bolla Még valami: a rendőrségi jegyzőkönyvben is szerepel a szó!
december 3., 15:05 · Tetszik Nem tetszik.

Bence Áron Ok, akkor nézzük, mit eredményez az olvasóban ez a cikk:
"Enyje, ellopták a dunaújvárosi gyülekezet rézcuccait! Na már megint, kik voltak: a cigányok!" Ergo: az elöítéletesség erösítése. Ha viszont nem lenne ott az etnikai hovatartozás (mint... ahogy azt nem venné észre senki, hogyha finn származású betörök volnának), akkor ennyi lenne az info: "ellopták a dunaújvárosi gyülekezet néhány cuccát. Szívás. Jajj, de rossz a közbiztonság." De ezzel, amit te az "igazság leírásának" nevezel, csak ahhoz járulsz hozzá, hogy a cigányok és a nemcigányok közötti bizalmatlansági szakadék még inkább elmélyüljön. Az evangélikus egyház szócsöveként. És ez nemcsak azért gáz (de nem kicsit), mert a Lukács evangéliumából megismert Jézus nem ezt tanította nekünk, hanem egyszerüen a leghidegebb racionális okból: társadalmi katasztrófához fog vezetni, ha a két magyarországi etnikum közti feszültség tovább mélyül. Ehhez nem kell kereszténynek sem lenni, hogy belássuk.Bővebben
december 3., 15:41 · Tetszik Nem tetszik.

Zsuzsanna Emese Bolla Államigondozott roma gyerekek táboroztatását végeztem évekig, közben számos roma vezetővel ismerkedtem meg, segítettünk abban, hogy beinduljon a Kaly Jag Roma Nemzetirégi Iskola, ahová számos gyereket protezsáltunk be. (Többek között Andork...a Eszter volt ennek a zászlóvivője.)
Barátnőm dolgozott a European Roma Right Centerben, akik a szegregáció ellen küzdenek. Szóval hidd el, ismerek pár romát, még a nyelvüket is tanultam. Tettem és dolgoztam is velük elég sokáig azért, hogy a társadalmi szakadékot ledolgozzuk, hogy a bizalmat erősítsük.
Azzal azonban nem segítünk a problémán, ha kummogunk egy ilyen kérdésnél és nem mondjuk ki világosan a tényeket. Ha a társadalom nem mondja ki azt, hogy igenis van roma bűnözés, akkor csak eltakargatja a bűnöket.
Én egyébként Jézust nem csak a Lukács evangéliumából ismerem! Ráadásul ő is kimondta, hogy a farizeusok milyenek, nekünk is ki kell mondanunk, ha baj van és nem kell a farizeusok oldalára állni, hoyg képmutatásból ne szóljunk. A nagy PC szövegelés helyett sokkal inkább tenni kellene azért, hogy a gondok másféle irányt vegyenek. A fent leírtakból talán kiviláglott, hogy én és barátaim már próbáltunk tenni valamit.Bővebben
december 3., 15:59 · Tetszik Nem tetszik.

Bence Áron Roma-misszióval és -integrációval kapcsolatos munkásságod jelen esetben egyáltalán nem érdekel. Csak ezt az egy cikket nézem, és teszem kritikám célpontjául. Egy netezgetö olvasó semmit sem fog tudni -az egyébként tiszteletre méltó- elöélet...edröl, ezért ez rám sem tartozik. Ezenfelül, ha maga Teréz anya is írta volna ezt a cikket, akkor is beszóltam volna neki, mert veszélyesnek és értelmetlennek tartom a megfogalmazást.

Ki kell mondani ma Magyarországon, hogy a cigányok nagy százaléka bünözésböl tartja fenn magát, és hogy ez gáz az országnak?
Nem minden kocsmában és irodaház-kávézóban erröl beszélnek? Ehhez kell olyan nagy bátorság, hogy ezt mi, evangélikusok is kimondjuk?
Ez olyan, mintha Jézus mondandának egyik hatalmas találmánya ez lett volna: a római elnyomás szar dolog itt, Palesztinában.
De Jézus nem a közhely-elöítéleteket erösítette tovább, hanem épp a társadalmilag elismert, központi réteget, a farizeusokat meztelenítette le.
A válaszod PC-s szövegeléses részét épp ezért érdekes kiindulópontnak tartom: merjük-e pellengérre állítani a PC-s habszövegeket puffogtató politikusokat, közéleti személyiségeket, egyházakat, akik azonban semmit sem tesznek a cigányok integrálásáért? Ehhez vajon lenne-e bátorsága az evangelikus.hu-nak?Bővebben
december 3., 16:22 · Tetszik Nem tetszik.

Bence Áron bocsánat: "mondandójának"
december 3., 16:23 · Tetszik Nem tetszik.

Zsuzsanna Emese Bolla Nem akartam magam Teréz anyai magasságokba emelni. Hozzászólásommal csak azt szerettem volna érzékeltetni, mint ahogyan írtam is, hogy a korrekt megnevezés keresgélése helyett sokkal inkább tartom fontosnak azt, hogy tegyünk is valamit máso...kért.

Ha születik írás az általad fent említett témában, valószínű megjelentetjük.Bővebben
december 4., 11:25 · Tetszik Nem tetszik.

Bence Áron Igazad van, Zsuzsa! De te most az evangelikus.hu szerkesztöi székében ülsz! Felelösséggel tartozol a "korrekt megnevezésért"! Azzal, hogy a tettesekröl annyit tudunk csak, hogy cigányok, azt suggallod, hogy a tett elkövetése és az etnikai h...ovatartozás között összefüggés van! Ez pedig rasszizmus. Tényleg azért kiabálok itt veled, mert szeretlek, és mert fontosnak tartom, hogy az egyházi hírportálon korrekt cikkek legyenek. Beszéltem egy újságíró barátommal (origo) és ö is megerösített, hogy ez a megfogalmazás gáz. Ha nem veszed ki a megfogalmazást a hírböl, tényleg fogok írni valamit, de alapból nem szeretnék, hiszen nem vagyok a téma szakavatottja, csak annyit tudok, hogy ez így nem korrekt, söt, veszélyes.Bővebben
december 4., 12:34 · Tetszik Nem tetszik.

Zsuzsanna Emese Bolla Nincs mit hozzátegyek a fent leírtakhoz. Részemről ennyi.
december 5., 20:46 · Tetszik Nem tetszik.

András Stermeczki A hamis tanúzásért pedig büntetés jár itt is, ott is. De idézhetnénk a Hegyi beszédből is... Mellesleg négy kiskorú gyermekem és egy törékeny feleségem van. Felelek értük, ha már a rend .éber őre ezt nem teszi. Ez van és szomorú. Én se örülök neki, mert nem kis feladat ismét előteremteni az anyagiakat a kár miatt. Inkább szegények és betegek segélyezésére költenénk... A.
kedd, 20:22 · Tetszik Nem tetszik.

Zsuzsanna Emese Bolla http://www.mindennapi.hu/[…]/607

Aztán elküldte a hozzászólást, amire a következőket válaszoltam:

Szia Áron!

A facebookos felvetésed szerint azokról a politikusokról akartál írni, akik a cigányokért nem tesznek. A szavaidból azt hittem, tényfeltáró anyagot szeretnél írni,
megszólalókkal...stb. Én erre mondtam igent.

Most pedig kaptam egy olyan anyagot, amely a korábbi cikkhez szól hozzá. Ezt a cikket, ami nem is cikk, nem fogom feltenni külön anyagként, csak ha a cikk alá
felteszed a hozzászólások közé, maximum akkor publikálom.

Üdv: Zsú

 *****

Meg is kerestem, mire mondtam igent:
,,merjük-e pellengérre állítani a PC-s habszövegeket puffogtató
politikusokat, közéleti személyiségeket, egyházakat, akik azonban semmit sem
tesznek a cigányok integrálásáért? Ehhez vajon lenne-e bátorsága az
evangelikus.hu-nak?"

Ez volt a válaszom:
,,Ha születik írás az általad fent említett témában, valószínű
megjelentetjük."

*****

Szia Zsuzsa!
Igazad van, félreértettem a dolgot.
Tökre megértem.
Áron

*****
Ezek után a fraterneten megjelent a hozzászólás. Valóban korrekt eljárás volt. A honlapon csak később tudtam a hozzászólást publikálni.