Karácsonykor úgy teszünk, mintha jól élnénk

Létrehozás: 2009. november 15., 19:37 Legutolsó módosítás: 2009. november 15., 19:37

Karácsonyra az európaiak várhatólag csökkenteni fogják kiadásaikat a válság közepette, és előnyben részesítik a hasznos, tartós, olcsóbb – akár használt – termékeket. Forrás: MTI, privatbankar.hu

A Deloitte tanácsadó iroda minapi felmérése szerint a fogyasztók mindazonáltal nem fogják annyira meghúzni a nadrágszíjat, mint 2008 végén: az ajándékokra, az otthoni ünnepi ételekre és a vendéglőkre szánt összeg idén 3,8 százalékkal csökken - tavaly 6 százalékkal volt kevesebb.

Érdekes módon Nyugat-Európa jóval takarékoskodóbb, mint a földrész keleti fertálya:

6,3 százalékkal csökkenti ünnepi kiadásait, a keleti rész viszont 0,7 százalékkal még növeli is azokat. Különösen a válság által erőteljesebben sújtott nyugati országokban várható jelentős változás: Spanyolországban 9,1 százalékkal, Nagy-Britanniában 17,4 százalékkal, Írországban pedig nem kevesebb mint 22,4 százalékkal fognak kevesebbet költeni az ünneplők, mint tavaly.

A felmérés 18 országban 17 567 – 18 éves és idősebb – személy kikérdezésével készült szeptemberben és októberben.

Az európaiak fejenként átlag 700 eurót (mintegy 190 ezer forint) fognak kiadni az ünnepek alkalmából. Nyugaton kevesebb ajándékot adnak majd, de kissé drágábbakat. Keleten általában bőkezűbbek lesznek az emberek, valamivel több meglepetést vásárolnak szeretteiknek. 

A megkérdezettek kétharmada készül ünnepi kiadásainak csökkentésére a válság miatt, noha 80 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy nem tart munkahelyének elvesztésétől.

Az emberek 42 százaléka mondta azt, hogy leginkább készpénznek örülne, a második helyen a kívánságok terén az öltözködési cikkek és a cipők állnak – holtversenyben a vásárlási csekkel. A negyedik leginkább óhajtott termék a könyv, amely ugyanakkor vezető helyen áll a vásárlási szándékok tekintetében (36 százalék) – talán azért is, mert általában olcsóbb, mint más lehetőségek. Ugyancsak gyakori ajándéknak ígérkeznek a kozmetikumok és parfümök (29 százalék), hajszállal a zenei DVD-k és CD-k előtt (28 százalék). A karácsonyfa alatt a gyerekeket főleg oktatójáték, könyv, építőkészlet, a serdülőket pénz várja majd.

A franciáknak csaknem egyharmada (ez kétszerese az európai átlagnak) készült alkalmi, használt cikkekkel kedveskedni, nemcsak takarékossági megfontolásokból, hanem újrahasznosítás céljából is. A franciák 19 százaléka kész eladni az interneten az ajándékot, amelyet kap – pénzhiányból, vagy akkor, ha nem tetszik.

A kereskedőknek igényes vevőkre kell számítaniuk, akik az árat fontosnak tartják
és az internet révén tájékozottabbak a termékek előnyeit és hátrányait illetően.

Gilles Goldenberg, a tanulmány szerzője szerint idén is a karácsonyi időszak lesz a legfontosabb a kereskedők számára, éves forgalmuk jelentős részét bonyolítják ezekben a hetekben. „A vevővadászat megkezdődött és az ár fontos fegyver lesz” – mondja.

A bevásárlóközpontok meg fogják találni a számításukat, mivel ebben az időszakban az emberek „sietnek, egyszerre sok mindent akarnak vásárolni”. Franciaországban az internet lesz a második legnagyobb ajándékpiac.

Az élelmiszerek terén a kereskedelmi láncok bevezetett márkás termékei lesznek a legkeresettebbek – így volt ez az év során is. „Senki se gondolja, hogy a fogyasztók karácsonykor másként viselkednek, különösen akkor, amikor ésszerűbben kívánnak ünnepelni” – hangoztatja a szakértő.

Dokumentummal kapcsolatos tevékenységek
  • Küldés levélben